3 anledningar att inte ha pop ups på din hemsida

3-anledningar-varför-du-inte-bör-ha-popups-på-din-hemsida

Säg mig om detta låter bekant? Du går in på en webbsida för att läsa en intressant artikel, men innan du börjar läsa blockeras artikeln av en ny ruta.
En ruta som du sedan måste klicka bort för att igen kunna se artikeln.

Pop up rutan är idag ett populärt verktyg att fånga din läsares uppmärksamhet. Men enligt mig och många andra är den inte särskilt användarvänlig.

Faktumet att det som fyller upp större delen av sökresultat är frågor och svar om hur man blockerar dem vid en enkel googling, leder mig till att tro att jag inte är ensam till att vilja se ett slut på automatiska pop up rutor. Här under kan du läsa mina tre anledningar till hur du kan göra din hemsida trevligare för dina kunder genom att skippa automatiska pop up rutor.

Hemsidor med popups klassas inte som mobilvänliga av Google

I oktober 2015 uppdaterade Google sitt mobilvänlighetstest och gjorde det klart att hemsidor med så kallade ”app-installtions-popuper” inte längre kommer att klassas som mobilvänliga. Med termen menar Google pop up rutor som tar upp större delen av skärmen på mobiltelefoner.

En heltäckande annons på en mobiltelefon gör det svårare för användaren att navigera och stör till en sådan grad att Google inte längre vill stödja detta. Google menar att en användare som klickar på en länk i deras sökresultat direkt ska komma till informationen de förväntade sig. Om något blockerar kan användaren istället bli missnöjd, se länken som felaktig och lämna sidan.

Hur denna ändring kan påverka ditt sökposition kan jag bara spekulera om, men det kommer troligtvis vara på ett negativt vis som kan göra det svårare att ranka högt i Googles sökresultat.

Du tvingar din kund till fler klick för att komma till rätt innehåll

En av de första sakerna jag lärde mig om webbdesign var att minska mängden klick på en hemsida. Det ska gå snabbt att navigera sig runt, då din användare är otålig och vill komma rätt direkt.

En automatisk pop up ruta de inte bett om är bara en sak till de måste klicka bort för att ta sig till innehållet. En ovälkommen pop up kan även göra dem negativt inställda till det som står i pop upen, då den är i vägen för det de verkligen söker.

Din kund missar ditt innehåll på grund av pop up-blockers

Idag är det många användare som har så kallade ”pop up-blockers” installerade i sina webbläsare. Därför finns det en risk att din kund missar den information du lagt där. Att lägga viktig information i en pop up kan därför få motsatt effekt. Det du vill visa mest på din hemsida, är istället det som döljs. Detta beror förstås helt på hur din pop up är kodad, men varför ta risken?

Trevligare användning av pop ups på din hemsida

Som slutsats vill jag trots allt säga att inte alla pop ups är av ondo. Men om du vill använda dem, använda dem sparsamt. Ställ in dem så att de endast visas på vissa sidor, vid vissa tidpunkter eller kanske endast för vissa besökare. Dessa saker kan du oftast kontrollera genom pop upens kod, inställningar eller med hjälp av cookies.

Ännu bättre är en pop up som bara aktiveras genom en gärning från användaren. I form av ett kontaktformulär eller om de klickar att de faktiskt vill få ditt nyhetsbrev.

Vad tycker du själv om pop ups, använder du dem? Och hur reagerar du på dem på andra hemsidor?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *