Är gratis alltid gott?

ar-gratis-verkligen-godare

Den vanligaste frågan jag ser i olika webbforum är:

”Är det någon som vet om ett bra plugin/tema som gör allt detta men fortfarande är gratis?”

Många verkar alltså vilja ha det bästa, men vill inte betala för det. I alla fall inte i första hand. Jag har förstås förståelse för det. Sidan du är på just nu är faktiskt baserad på ett gratistema från WordPress.org.

Med andra ord, jag har inga problem med gratisprodukter. Men baserat på hur ofta jag ser frågan om ”gratis” på sista tiden så kan jag inte låta bli att undra över detta. Det finns många bra gratisprodukter på marknaden. Mitt gratistema är ett av dem. då företaget bakom erbjuder superb support och uppdateringar även till sina gratisteman. I ett senare blogginlägg vill jag gärna gå in på fler positiva egenskaper med gratisprodukter, speciellt WordPressteman, och varför jag väljer att behålla mitt gratistema.

Men tillbaka till ämnet… Jag kan förstå att man i första hand letar efter en gratislösning på sitt problem. Men den frågan tär ändå lite på mig.

Får vår gratiskultur oss att nöja oss med mindre än ideala lösningar bara för att de är gratis? När vi kunde ha fått en perfekt skräddarsydd lösning om vi bara hade öppnat vår plånbok lite? En lösning som antagligen skulle hålla längre och erbjuda support ifall något skulle gå fel?

En gratisversion finns alltid?

Så varför söker vi oss till gratisalternativen och mer än så; varför förväntar vi oss att de ska finnas? Jag har själv blivit irriterad när funktionen jag har velat använda funnits bakom en betalvägg. Varför räknade jag med att den skulle vara gratis?

Detta problem verkar vara störst i den digitala världen, då det finns en uppfattning att digitala varor är värda mindre bara för att de inte ”finns i verkligheten”. Som skribent och webbdesigner har jag själv råkat ut för detta och det är ett vidsträckt problem för alla vi som erbjuder digitala tjänster. En bra sak för oss alla att minnas, inklusive mig, är att det ligger samma mängd arbetstimmar bakom en digital produkt som en konkret.

Så ja, leta gärna efter den billigaste produkten, kanske även gratisalternativet. Det är bra att de finns för dig som vill prova på, kanske är en nystartad företagare med en tajtare budget. Men samtidigt är det viktigt att förstå att du då kanske inte kan eller bör få alla funktioner som betalversionen av produkten erbjuder.

Read More

Hur du enkelt kan skriva ett intressant nyhetsbrev

Att vilja dela med dig av dina idéer är en bra sak. Lyssna inte på personer, eller den lilla rösten i ditt huvud, som säger att din kunskap är din och du att bara bör dela med dig mot arvode.

Att du delar med dig av din kunskap säger tre saker om dig:

  • Du är vänlig
  • Du kan ditt område
  • Du är generös med din kunskap

Dessa tre saker leder läsaren till en enkelt slutsats; du kommer vara trevlig att jobba med. För dig som sedan inte har tid för en blogg men fortfarande vill dela med dig, så kan att skriva nyhetsbrev vara rätt lösning. Men nu kommer nästa fråga; Vad kan jag skriva om i mitt nyhetsbrev?

Skriva nyhetsbrev för dina kunder

Att skriva ett nyhetsbrev har direkt två fördelar. Du kan visa på dina kunskaper genom tips och hålla dina kunder uppdaterade om ditt företag. Men här kommer varningen:
Kom ihåg att balansera dessa två element noga för att hålla din kund intresserad. Det kan vara hårt att höra, men om du inte har dina bästa vänner som kunder, så bryr sig din kund egentligen inte så mycket om vad som händer i ditt företag. I alla fall inte tillräckligt för att fortsätta läsa bara om det.

Din kunds tid är lika värdefull som din och de väljer snabbt bort information som inte påverkar, eller ger dem något. Så vinkla din text eller variera den med små praktiska tips.

Hur kommer jag på vad jag kan skriva om?

Här kommer vi tillbaka till det jag skrev i början av inlägget. Det är dags att börja dela med dig av dina kunskaper. Du behöver inte berätta allt. Bara nog för att hålla din kund nyfiken och intresserad om vad du mer kan hjälpa dem med.

Tänk efter:

  • Vad frågar dina kunder oftast efter?
  • Vad tycker de är extra svårt inom ditt område?
  • Kan du förklara något de tycker är svårt, på ett enkelt vis?

Skippa teorin i nyhetsbrevet

Att anpassa dina tips efter din kundgrupp är avgörande. Det avgör om de kommer att fortsätta läsa dina nyhetsbrev. Håll dig relevant genom att vara personer som bjuder på praktiska tips. Det är nästan ett tips i sig självt. Skippa teorin helt enkelt. Det sistnämnda beror förstås på vilket område du arbetar inom. Men av min erfarenhet får jag bättre gensvar på tipset ”Tre tips för att få din text läst”  eller ”Hur du skapar en bra Om oss-sida” än om jag skriver ”Vad är egentligen skillnaden mellan de och dem?”

Så det är slutklämmen. Det du kan skriva i ditt nyhetsbrev är

  • enkla praktiska tips,
  • anpassad till din målgrupp
  • varierat med erbjudanden och vad som händer i ditt företag.

Men se till för kundens skull att de praktiska tipsen är i majoritet, då det är det kunden är mer intresserad av.

Så nu hoppas jag att jag inspirerat dig lite till ditt första nyhetsbrev. Men vem får du nu skicka det till? Om du har frågor om det får du gärna läsa mitt tidigare inlägg om ”Vem får jag skicka nyhetsbrev till?”

Har du frågor eller egna tankar på vad du kan fylla ut ett nyhetsbrev med?
Skriv gärna en kommentar. Jag gillar att få dem och svarar alltid.

Read More

Lägg en bloggkategori i WordPress meny

lägga bloggkategori i wordpress meny

Idag vill jag dela med mig av ett litet men värdefullt tips för nybörjaren; att lägga en bloggkategori i wordpress huvudmeny. Detta är ett enkelt sätt att snabbt visa din användare till dina mest populära kategorier, eller att använda din blogg till mer än ett syfte.

Du slipper även slösa plats i hemsidans sidospalt eller liknande för en eller två kategorier.Men det jag gillar mest med den här enkla lösningen är hur snyggt det blir, kategorin ser ut som alla de andra menyknappar, en katt bland hermelinerna, och genom att klicka på den så skickas du direkt till kategorins alla blogginlägg.

Själv använder jag den här funktionen för att dela upp företagets portfolio mellan textmaterial och hemsidor. En portfolio som skapats med WordPress bloggfunktion. Dessa två menyval i min huvudmeny är kategorier, men såklart inte min bloggs enda kategorier.

Men genom att lägga dessa två i menyn kan jag skilja dem från resten av mitt företags bloggande och enkelt göra dem tillgängliga tillsammans med min hemsidas sidor.

Hur lägger jag till en bloggkategori i wordpress huvudmeny?

Allt du behöver för att lägga till en kategori i din huvudmeny är en publicerad kategori och en huvudmeny att lägga den i. Det är klart på 4 steg.

  1. Klicka på utseende -> menyer i WordPress huvudmeny
  2. Klicka fram dina kategorier i menyredigerarens sidospalt. Där ser du nu alla din huvud- och underkategorier
  3. Välj nu en kategori genom att bocka i dess ruta och klicka på ”Lägg till i meny
  4. Kategorin läggs nu till i menyn och du kan dra den till vart du vill lägga den. Såklart kan du lägga den som en undersida till sin huvudkategori eller till en ny eller existerande sida.

Klart!

Gillade du detta enkla tipset och vill läsa fler i samma andra? Skriv gärna då en kommentar under inlägget.

Read More