Hur du enkelt kan skriva ett intressant nyhetsbrev

Att vilja dela med dig av dina idéer är en bra sak. Lyssna inte på personer, eller den lilla rösten i ditt huvud, som säger att din kunskap är din och du att bara bör dela med dig mot arvode.

Att du delar med dig av din kunskap säger tre saker om dig:

  • Du är vänlig
  • Du kan ditt område
  • Du är generös med din kunskap

Dessa tre saker leder läsaren till en enkelt slutsats; du kommer vara trevlig att jobba med. För dig som sedan inte har tid för en blogg men fortfarande vill dela med dig, så kan att skriva nyhetsbrev vara rätt lösning. Men nu kommer nästa fråga; Vad kan jag skriva om i mitt nyhetsbrev?

Skriva nyhetsbrev för dina kunder

Att skriva ett nyhetsbrev har direkt två fördelar. Du kan visa på dina kunskaper genom tips och hålla dina kunder uppdaterade om ditt företag. Men här kommer varningen:
Kom ihåg att balansera dessa två element noga för att hålla din kund intresserad. Det kan vara hårt att höra, men om du inte har dina bästa vänner som kunder, så bryr sig din kund egentligen inte så mycket om vad som händer i ditt företag. I alla fall inte tillräckligt för att fortsätta läsa bara om det.

Din kunds tid är lika värdefull som din och de väljer snabbt bort information som inte påverkar, eller ger dem något. Så vinkla din text eller variera den med små praktiska tips.

Hur kommer jag på vad jag kan skriva om?

Här kommer vi tillbaka till det jag skrev i början av inlägget. Det är dags att börja dela med dig av dina kunskaper. Du behöver inte berätta allt. Bara nog för att hålla din kund nyfiken och intresserad om vad du mer kan hjälpa dem med.

Tänk efter:

  • Vad frågar dina kunder oftast efter?
  • Vad tycker de är extra svårt inom ditt område?
  • Kan du förklara något de tycker är svårt, på ett enkelt vis?

Skippa teorin i nyhetsbrevet

Att anpassa dina tips efter din kundgrupp är avgörande. Det avgör om de kommer att fortsätta läsa dina nyhetsbrev. Håll dig relevant genom att vara personer som bjuder på praktiska tips. Det är nästan ett tips i sig självt. Skippa teorin helt enkelt. Det sistnämnda beror förstås på vilket område du arbetar inom. Men av min erfarenhet får jag bättre gensvar på tipset ”Tre tips för att få din text läst”  eller ”Hur du skapar en bra Om oss-sida” än om jag skriver ”Vad är egentligen skillnaden mellan de och dem?”

Så det är slutklämmen. Det du kan skriva i ditt nyhetsbrev är

  • enkla praktiska tips,
  • anpassad till din målgrupp
  • varierat med erbjudanden och vad som händer i ditt företag.

Men se till för kundens skull att de praktiska tipsen är i majoritet, då det är det kunden är mer intresserad av.

Så nu hoppas jag att jag inspirerat dig lite till ditt första nyhetsbrev. Men vem får du nu skicka det till? Om du har frågor om det får du gärna läsa mitt tidigare inlägg om ”Vem får jag skicka nyhetsbrev till?”

Har du frågor eller egna tankar på vad du kan fylla ut ett nyhetsbrev med?
Skriv gärna en kommentar. Jag gillar att få dem och svarar alltid.

Read More

Vem får jag egentligen skicka nyhetsbrev till?

Idag var jag en del av ett mycket trevligt webbseminarium skapat av Ann Ljungberg. Där diskuterade vi allt mellan himmel och jord angående nyhetsbrev.

Men det jag fann som mest intressant var frågan som kom upp i slutminuterna.

Vem får jag egentligen skicka nyhetsbrev till?

Är det okej att skicka till alla sina kunder och kontakter? Måste man ha alla godkännande eller räcker det att de tidigare beställt en tjänst/produkt från dig?

Vad säger lagen?

Ann själv menade, och här håller jag med, att du inte bör sätta någon på din nyhetsbrevslista som inte bett om att få vara där. Det är det politiskt korrekta sättet att marknadsföra sig över mail. Och resulterar i nöjda mottagare.

Enligt lag är det korta svaret på frågan: Nej, du får inte skicka nyhetsbrev som är inte beställda av mottagaren. Denna regel är tagen ur Marknadsföringslagen (2008:486) och gäller kommersiell e-post till privatpersoner och enskilda firmor. Du kan läsa mer under paragraf 19 §  ”Obeställd reklam”.

Men sedan det blir lite knepigt: Du får däremot skicka nyhetsbrev och andra utskick till aktiebolag, stiftelser och juridiska personer. Men då måste nyhetsbrevet vara relevant för mottagarens arbetsroll. Ett exempel som ofta ges kan vara att du inte får skicka en advokat reklam om trädgårdsskötsel. Men frågan är om du fortfarande borde?

Så vad ska jag tänka på innan jag skickar nyhetsbrev…

… till privatpersoner och enskilda firmor?

Ändringar i lagen sker dock så för att vara säker helt säker bör du vända dig till Riksdagens egen hemsida, men här är några punkter som jag stött på:

  • Skicka bara till de som gett sin tillåtelse och bett om ditt nyhetsbrev. Oavsett lag, blir det bara bättre stämning mellan dig och dina kunder och du undviker risken till irritation. Det är ändå ganska lätt att fråga först eller hur?
  • Enligt lag får du i Sverige skicka nyhetsbrev till dina befintliga kunder kring liknande tjänster eller produkter de beställt innan. Men som jag skrivit tidigare, att fråga först är bara hövligt. Du vill väl trots allt att de som får din brev vill läsa innehållet?
  • Det måste finnas en tydlig avändare på nyhetsbrevet
  • I varje nyhetsbrev ska det också finnas ett enkelt och kostnadsfritt sätt att avprenumerera, som exempelvis en länk. Om detta inte finns kan du bli anmäld, vilket är något alla av oss vill undvika.

… till juridiska personer och aktiebolag?

  • Nyhetsbreven får endast skickas till personen i form av deras arbetsroll.
  • Även här krävs en tydlig och kostnadsfritt sätt att avanmäla sitt intresse

Så vad ska vi ta ut av detta? Om vi använder allmänt hyfs behöver vi egentligen inte komma ihåg alla dessa regler. Det är enkelt egentligen. Vill du skicka ditt nyhetsbrev till en ny person eller kund? Fråga om de vill ha det först. Då får du en mottagare som garanterat blir nyfiken och kanske rent av tacksam för dess innehåll.

Hur många av er där ute har ett nyhetsbrev? Har ni några egna tankar kring detta? Har jag missat något? Skriv det gärna i kommentarerna här under!

Read More

Att undvika på ”Om oss” sidan

Din ”Om-oss” – sida finns så att din kund ska kunna lära känna dig och ditt företag. Att helt enkelt kunna läsa sig till var de har hamnat. Därför är sidan ett gyllene tillfälle att berätta vilka som står bakom ditt företag och varför det finns. Så slösa inte sidan på fel text.

I månadens nyhetsbrev skrev jag om att ”Skriva en välkomnande Om oss-sida” och vad den bör innehålla. I detta inlägg kan du istället läsa om vad du kan undvika.

om-oss2Du räknar upp dina tjänster igen

Detta är ett klassiskt fel. I tron om att företaget bara är de tjänster de erbjuder så räknar man upp sina tjänster igen. Detta är fel, sluta. Dina kunder har redan läst om dina tjänster och vill nu veta vem du är. Eller åtminstone vem företaget är, står för och varför ni finns. Att berätta om dina tjänster igen är en upprepning både ur sökmotoroptimeringssynpunkt och för kunden. Berätta istället om något som du inte skrivit innan.

Du har bara en en info@-adress

Detta är något som jag själv lärde mig för inte så länge sedan. Kunden, precis som du och jag vill gärna veta vem de mailar. Det är därför bra att ha med namn, yrkestitel och en personlig mail-adress till alla personer som kunden ska kunna nå.

Om du bara har en generell info-adress kan det finnas kunder som inte tar kontakt, då de inte vet vem de mailar. Igen handlar det om att göra det så enkelt som möjligt för din kund att ta kontakt.

Du berättar endast ur ”Vi perspektivet”

Att berätta om dig själv och ditt företag är bra. Det är trots allt det du ska göra här. Men glöm inte bort kunden när du berättar din historia. Försök även här att få in fördelarna för kunden. Det behöver inte vara en stor del av din text. Men påminn gärna kunden om varför de kommit till din sida.

Det var mina tre tips om vad du ska undvika på din ”Om oss – sida”. Hoppas de gav dig några idéer. Om du har egna tips eller vill ha hjälp med hur du ska skriva din sida; kontakta mig gärna eller lämna en kommentar nedan.

Read More