Hur du enkelt kan skriva ett intressant nyhetsbrev

Att vilja dela med dig av dina idéer är en bra sak. Lyssna inte på personer, eller den lilla rösten i ditt huvud, som säger att din kunskap är din och du att bara bör dela med dig mot arvode.

Att du delar med dig av din kunskap säger tre saker om dig:

  • Du är vänlig
  • Du kan ditt område
  • Du är generös med din kunskap

Dessa tre saker leder läsaren till en enkelt slutsats; du kommer vara trevlig att jobba med. För dig som sedan inte har tid för en blogg men fortfarande vill dela med dig, så kan att skriva nyhetsbrev vara rätt lösning. Men nu kommer nästa fråga; Vad kan jag skriva om i mitt nyhetsbrev?

Skriva nyhetsbrev för dina kunder

Att skriva ett nyhetsbrev har direkt två fördelar. Du kan visa på dina kunskaper genom tips och hålla dina kunder uppdaterade om ditt företag. Men här kommer varningen:
Kom ihåg att balansera dessa två element noga för att hålla din kund intresserad. Det kan vara hårt att höra, men om du inte har dina bästa vänner som kunder, så bryr sig din kund egentligen inte så mycket om vad som händer i ditt företag. I alla fall inte tillräckligt för att fortsätta läsa bara om det.

Din kunds tid är lika värdefull som din och de väljer snabbt bort information som inte påverkar, eller ger dem något. Så vinkla din text eller variera den med små praktiska tips.

Hur kommer jag på vad jag kan skriva om?

Här kommer vi tillbaka till det jag skrev i början av inlägget. Det är dags att börja dela med dig av dina kunskaper. Du behöver inte berätta allt. Bara nog för att hålla din kund nyfiken och intresserad om vad du mer kan hjälpa dem med.

Tänk efter:

  • Vad frågar dina kunder oftast efter?
  • Vad tycker de är extra svårt inom ditt område?
  • Kan du förklara något de tycker är svårt, på ett enkelt vis?

Skippa teorin i nyhetsbrevet

Att anpassa dina tips efter din kundgrupp är avgörande. Det avgör om de kommer att fortsätta läsa dina nyhetsbrev. Håll dig relevant genom att vara personer som bjuder på praktiska tips. Det är nästan ett tips i sig självt. Skippa teorin helt enkelt. Det sistnämnda beror förstås på vilket område du arbetar inom. Men av min erfarenhet får jag bättre gensvar på tipset ”Tre tips för att få din text läst”  eller ”Hur du skapar en bra Om oss-sida” än om jag skriver ”Vad är egentligen skillnaden mellan de och dem?”

Så det är slutklämmen. Det du kan skriva i ditt nyhetsbrev är

  • enkla praktiska tips,
  • anpassad till din målgrupp
  • varierat med erbjudanden och vad som händer i ditt företag.

Men se till för kundens skull att de praktiska tipsen är i majoritet, då det är det kunden är mer intresserad av.

Så nu hoppas jag att jag inspirerat dig lite till ditt första nyhetsbrev. Men vem får du nu skicka det till? Om du har frågor om det får du gärna läsa mitt tidigare inlägg om ”Vem får jag skicka nyhetsbrev till?”

Har du frågor eller egna tankar på vad du kan fylla ut ett nyhetsbrev med?
Skriv gärna en kommentar. Jag gillar att få dem och svarar alltid.

Read More

Lägg en bloggkategori i WordPress meny

lägga bloggkategori i wordpress meny

Idag vill jag dela med mig av ett litet men värdefullt tips för nybörjaren; att lägga en bloggkategori i wordpress huvudmeny. Detta är ett enkelt sätt att snabbt visa din användare till dina mest populära kategorier, eller att använda din blogg till mer än ett syfte.

Du slipper även slösa plats i hemsidans sidospalt eller liknande för en eller två kategorier.Men det jag gillar mest med den här enkla lösningen är hur snyggt det blir, kategorin ser ut som alla de andra menyknappar, en katt bland hermelinerna, och genom att klicka på den så skickas du direkt till kategorins alla blogginlägg.

Själv använder jag den här funktionen för att dela upp företagets portfolio mellan textmaterial och hemsidor. En portfolio som skapats med WordPress bloggfunktion. Dessa två menyval i min huvudmeny är kategorier, men såklart inte min bloggs enda kategorier.

Men genom att lägga dessa två i menyn kan jag skilja dem från resten av mitt företags bloggande och enkelt göra dem tillgängliga tillsammans med min hemsidas sidor.

Hur lägger jag till en bloggkategori i wordpress huvudmeny?

Allt du behöver för att lägga till en kategori i din huvudmeny är en publicerad kategori och en huvudmeny att lägga den i. Det är klart på 4 steg.

  1. Klicka på utseende -> menyer i WordPress huvudmeny
  2. Klicka fram dina kategorier i menyredigerarens sidospalt. Där ser du nu alla din huvud- och underkategorier
  3. Välj nu en kategori genom att bocka i dess ruta och klicka på ”Lägg till i meny
  4. Kategorin läggs nu till i menyn och du kan dra den till vart du vill lägga den. Såklart kan du lägga den som en undersida till sin huvudkategori eller till en ny eller existerande sida.

Klart!

Gillade du detta enkla tipset och vill läsa fler i samma andra? Skriv gärna då en kommentar under inlägget.

Read More

Planera blogginlägg med WordPress editorial calendar

planera blogginlägg med wordpress editorial calendar

Vad är det svåraste med att blogga? För mig är det att planera blogginlägg och blogga regelbundet. Något du behöver göra för att folk ska minnas dig och din kunskap. Så alla hjälpmedel som kan hjälpa detta välkomnas av mig.

Att blogga är att synas

När någon frågar mig varför jag bloggar så brukar jag svara;

”för att det är ett enkelt sätt att dela med mig att mina kunskaper”.

Jag tycker såklart mycket om det jag gör, både skrivande och skapandet av webbplatser inom WordPress. Så när jag stöter på något nytt; en lösning på ett problem, ett knep eller något nytt på marknaden, som jag tror att mina kunder skulle tycka om, så bloggar jag.

Men bloggidéerna kommer inte alltid på löpande band, och ofta kan det vara skönt att planera i förväg. Själv lägger jag undan lite tid för detta på måndagar. Allt för att minnas att tipsa mina kunder och nya läsare som hittar min sida.

Att planera blogginlägg är plötsligt jätteenkelt

Jag brukade förut endast skriva ut alla mina bloggidéer i anteckningsprogrammet Evernotevilket jag starkt rekommenderar förresten. Men för en tid sedan blev jag tipsad om Wordpress pluginet Editorial calendar.

Väl installerat ger Editorial Calendar mig en översikt över varje månad och låter mig lägga in och schemalägga alla mina blogginlägg. Helt plötsligt blir det enklare att komma ihåg vad jag ska blogga om och när det ska publiceras.

Jag kan välja att spara inläggen som utkast eller skriva färdigt dem och schemalägga dem, direkt via pluginet. Jag kan även klicka mig vidare till utkastet från kalendern, då alla inlägg skapas och finns under ”Inlägg” i WordPress huvudmeny.

Nu planerar och skriver jag mina inlägg på samma ställe och kan översikt över hela min månad. Allt finns på plats och när det är dags att skriva, så vet jag vilket ämne, vilka källor och mina egna tankar. Allt är sparat på samma ställe inuti min hemsida.

Read More