Vad är ett barntema och varför det är så viktigt för din wordpress-hemsida

Barntema childtheme vad är det

Vad är ett barntema? Det enkla svaret är att ett barntema (childtheme) är en plats där du kan spara kodändringar du gjort till ditt WordPress-temas filer. En plats som är säker och som inte kommer skrivas över när du uppdaterar ditt modertema.

I det här inlägget kan du läsa vad ett barntema är och varför det är så viktigt. I slutet ger jag också ett snabbt plugin-tips för dig som vill ha ett barntema, men inte känner dig bekväm med kodning, så läs till slutet, eller hoppa direkt dit!

Förstå bakgrunden till barnteman

För att förstå varför barnteman, eller ett childtheme som det heter på engelska, är så viktiga kan det vara vettigt att först förstå att varje WordPress -webbplats är uppbyggd av minst tre delar:

  • WordPresskärnan
    Ett paket av filer som utgör basen på varje webbplats. Dessa filer krävs för att en WordPress-webbplats ska existera. Filerna skapar ditt användargränssnitt när du loggar in och ger din sida sitt grundläggande utseende/tema.
  • Teman
    Ett tema ger din webbplats det utseende och funktioner som du vill visa utåt till dina besökare.
  • Plugins
    Ett plugin kan ge dig extra funktioner som ditt tema saknar.

Dessa tre delar är uppbyggda av en mängd filer som skrivs över varje gång du klickar på ”uppdatera” inuti WordPress. Därför är det så viktigt att du skapar ett barntema (childtheme). Du kan även installera ett plugin som skapar en säker plats för din nya kod. Men dessa plugins är endast för CSS kod, kod som kontrollerar utseendet av ditt tema.

Vad är ett barntema och varför ska jag ha ett?

Ett tema är det som ger din webbplats sitt utseende. Men ibland vill du ändra temats färg, form eller funktion. Detta kan du ibland göra i temats egna inställningar utan kodkunskap. Men det händer att du behöver ändra saker som inte finns där. Då kan du skapa ett barntema och lägga till egen kod:

Ett barntema är ett undertema som ärver modertemat funktionalitet och stil. Där kan du säkert kan göra ändringar, utan att de blir överskrivna när modertemats kod uppdateras. Ändra alltså aldrig i modertemats filer, de kommer bli överskrivna.

Håll dina ändringar säkra i ett barntema

Att skapa en plats för din egna kod är betydligt enklare än det låter. Men om du endast vill ändra utseendet av ditt tema, och inte dess funktioner behöver du inte skapa ett barntema. Då räcker det att installera ett plugin för att lägga till din stilmalls-kod, alltså den kod som påverkar ditt temas färg och form.

Jag vill tipsa om ett sådant plugin, men du som är nyfiken på att skapa ett komplett barntema, kan läsa en guide till i mitt nästa inlägg ”Hur man skapar ett barntema”. Ett barntema behövs om du vill lägga till eller ändra ditt temas funktioner.

Installera ett Custom-css plugin

  1. klicka på Tillägg -> Lägg till nytt.

  2. Sök på ”Advanced css editor” och installera det som är skapat av Hardeep Asrani

  3. Klicka på Installera och Aktivera

  4. Klicka på Utseende -> Anpassa. Där syns en ny knapp vid namn ”Advanced css editor”.
    Klicka där och du har en ny liten ruta, där du kan lägga egen kod som är personligt bunden till ditt tema, men inte blir överskriven när ditt modertema uppdateras. Som bonus kan denna css editor även simulera hur din sida ser ut i en platta eller mobiltelefon och du kan lägga till kod som endast ska gälla för antingen dator, platta eller mobil.

 Sammanfattning

Så varför är ett barntema viktigt? Jo, ett barntema håller dina egna kodändringar säkra. Ändra aldrig kod i hemsidans modertema. Denna kod skrivs över varje gång ditt modertema får en uppdatering. I nästa inlägg beskriver jag hur du skapar ett komplett barntema, för dig som vill veta hur man gör det.

Var något här krångligt? Något du inte förstod? Skriv en kommentar eller en fråga, så svarar jag gärna på den.

 

Read More

Är gratis alltid gott?

ar-gratis-verkligen-godare

Den vanligaste frågan jag ser i olika webbforum är:

”Är det någon som vet om ett bra plugin/tema som gör allt detta men fortfarande är gratis?”

Många verkar alltså vilja ha det bästa, men vill inte betala för det. I alla fall inte i första hand. Jag har förstås förståelse för det. Sidan du är på just nu är faktiskt baserad på ett gratistema från WordPress.org.

Med andra ord, jag har inga problem med gratisprodukter. Men baserat på hur ofta jag ser frågan om ”gratis” på sista tiden så kan jag inte låta bli att undra över detta. Det finns många bra gratisprodukter på marknaden. Mitt gratistema är ett av dem. då företaget bakom erbjuder superb support och uppdateringar även till sina gratisteman. I ett senare blogginlägg vill jag gärna gå in på fler positiva egenskaper med gratisprodukter, speciellt WordPressteman, och varför jag väljer att behålla mitt gratistema.

Men tillbaka till ämnet… Jag kan förstå att man i första hand letar efter en gratislösning på sitt problem. Men den frågan tär ändå lite på mig.

Får vår gratiskultur oss att nöja oss med mindre än ideala lösningar bara för att de är gratis? När vi kunde ha fått en perfekt skräddarsydd lösning om vi bara hade öppnat vår plånbok lite? En lösning som antagligen skulle hålla längre och erbjuda support ifall något skulle gå fel?

En gratisversion finns alltid?

Så varför söker vi oss till gratisalternativen och mer än så; varför förväntar vi oss att de ska finnas? Jag har själv blivit irriterad när funktionen jag har velat använda funnits bakom en betalvägg. Varför räknade jag med att den skulle vara gratis?

Detta problem verkar vara störst i den digitala världen, då det finns en uppfattning att digitala varor är värda mindre bara för att de inte ”finns i verkligheten”. Som skribent och webbdesigner har jag själv råkat ut för detta och det är ett vidsträckt problem för alla vi som erbjuder digitala tjänster. En bra sak för oss alla att minnas, inklusive mig, är att det ligger samma mängd arbetstimmar bakom en digital produkt som en konkret.

Så ja, leta gärna efter den billigaste produkten, kanske även gratisalternativet. Det är bra att de finns för dig som vill prova på, kanske är en nystartad företagare med en tajtare budget. Men samtidigt är det viktigt att förstå att du då kanske inte kan eller bör få alla funktioner som betalversionen av produkten erbjuder.

Read More

Hur du enkelt kan skriva ett intressant nyhetsbrev

Att vilja dela med dig av dina idéer är en bra sak. Lyssna inte på personer, eller den lilla rösten i ditt huvud, som säger att din kunskap är din och du att bara bör dela med dig mot arvode.

Att du delar med dig av din kunskap säger tre saker om dig:

  • Du är vänlig
  • Du kan ditt område
  • Du är generös med din kunskap

Dessa tre saker leder läsaren till en enkelt slutsats; du kommer vara trevlig att jobba med. För dig som sedan inte har tid för en blogg men fortfarande vill dela med dig, så kan att skriva nyhetsbrev vara rätt lösning. Men nu kommer nästa fråga; Vad kan jag skriva om i mitt nyhetsbrev?

Skriva nyhetsbrev för dina kunder

Att skriva ett nyhetsbrev har direkt två fördelar. Du kan visa på dina kunskaper genom tips och hålla dina kunder uppdaterade om ditt företag. Men här kommer varningen:
Kom ihåg att balansera dessa två element noga för att hålla din kund intresserad. Det kan vara hårt att höra, men om du inte har dina bästa vänner som kunder, så bryr sig din kund egentligen inte så mycket om vad som händer i ditt företag. I alla fall inte tillräckligt för att fortsätta läsa bara om det.

Din kunds tid är lika värdefull som din och de väljer snabbt bort information som inte påverkar, eller ger dem något. Så vinkla din text eller variera den med små praktiska tips.

Hur kommer jag på vad jag kan skriva om?

Här kommer vi tillbaka till det jag skrev i början av inlägget. Det är dags att börja dela med dig av dina kunskaper. Du behöver inte berätta allt. Bara nog för att hålla din kund nyfiken och intresserad om vad du mer kan hjälpa dem med.

Tänk efter:

  • Vad frågar dina kunder oftast efter?
  • Vad tycker de är extra svårt inom ditt område?
  • Kan du förklara något de tycker är svårt, på ett enkelt vis?

Skippa teorin i nyhetsbrevet

Att anpassa dina tips efter din kundgrupp är avgörande. Det avgör om de kommer att fortsätta läsa dina nyhetsbrev. Håll dig relevant genom att vara personer som bjuder på praktiska tips. Det är nästan ett tips i sig självt. Skippa teorin helt enkelt. Det sistnämnda beror förstås på vilket område du arbetar inom. Men av min erfarenhet får jag bättre gensvar på tipset ”Tre tips för att få din text läst”  eller ”Hur du skapar en bra Om oss-sida” än om jag skriver ”Vad är egentligen skillnaden mellan de och dem?”

Så det är slutklämmen. Det du kan skriva i ditt nyhetsbrev är

  • enkla praktiska tips,
  • anpassad till din målgrupp
  • varierat med erbjudanden och vad som händer i ditt företag.

Men se till för kundens skull att de praktiska tipsen är i majoritet, då det är det kunden är mer intresserad av.

Så nu hoppas jag att jag inspirerat dig lite till ditt första nyhetsbrev. Men vem får du nu skicka det till? Om du har frågor om det får du gärna läsa mitt tidigare inlägg om ”Vem får jag skicka nyhetsbrev till?”

Har du frågor eller egna tankar på vad du kan fylla ut ett nyhetsbrev med?
Skriv gärna en kommentar. Jag gillar att få dem och svarar alltid.

Read More