Planera blogginlägg med WordPress editorial calendar

planera blogginlägg med wordpress editorial calendar

Vad är det svåraste med att blogga? För mig är det att planera blogginlägg och blogga regelbundet. Något du behöver göra för att folk ska minnas dig och din kunskap. Så alla hjälpmedel som kan hjälpa detta välkomnas av mig.

Att blogga är att synas

När någon frågar mig varför jag bloggar så brukar jag svara;

”för att det är ett enkelt sätt att dela med mig att mina kunskaper”.

Jag tycker såklart mycket om det jag gör, både skrivande och skapandet av webbplatser inom WordPress. Så när jag stöter på något nytt; en lösning på ett problem, ett knep eller något nytt på marknaden, som jag tror att mina kunder skulle tycka om, så bloggar jag.

Men bloggidéerna kommer inte alltid på löpande band, och ofta kan det vara skönt att planera i förväg. Själv lägger jag undan lite tid för detta på måndagar. Allt för att minnas att tipsa mina kunder och nya läsare som hittar min sida.

Att planera blogginlägg är plötsligt jätteenkelt

Jag brukade förut endast skriva ut alla mina bloggidéer i anteckningsprogrammet Evernotevilket jag starkt rekommenderar förresten. Men för en tid sedan blev jag tipsad om Wordpress pluginet Editorial calendar.

Väl installerat ger Editorial Calendar mig en översikt över varje månad och låter mig lägga in och schemalägga alla mina blogginlägg. Helt plötsligt blir det enklare att komma ihåg vad jag ska blogga om och när det ska publiceras.

Jag kan välja att spara inläggen som utkast eller skriva färdigt dem och schemalägga dem, direkt via pluginet. Jag kan även klicka mig vidare till utkastet från kalendern, då alla inlägg skapas och finns under ”Inlägg” i WordPress huvudmeny.

Nu planerar och skriver jag mina inlägg på samma ställe och kan översikt över hela min månad. Allt finns på plats och när det är dags att skriva, så vet jag vilket ämne, vilka källor och mina egna tankar. Allt är sparat på samma ställe inuti min hemsida.

Read More

3 anledningar att inte ha pop ups på din hemsida

3-anledningar-varför-du-inte-bör-ha-popups-på-din-hemsida

Säg mig om detta låter bekant? Du går in på en webbsida för att läsa en intressant artikel, men innan du börjar läsa blockeras artikeln av en ny ruta.
En ruta som du sedan måste klicka bort för att igen kunna se artikeln.

Pop up rutan är idag ett populärt verktyg att fånga din läsares uppmärksamhet. Men enligt mig och många andra är den inte särskilt användarvänlig.

Faktumet att det som fyller upp större delen av sökresultat är frågor och svar om hur man blockerar dem vid en enkel googling, leder mig till att tro att jag inte är ensam till att vilja se ett slut på automatiska pop up rutor. Här under kan du läsa mina tre anledningar till hur du kan göra din hemsida trevligare för dina kunder genom att skippa automatiska pop up rutor.

Hemsidor med popups klassas inte som mobilvänliga av Google

I oktober 2015 uppdaterade Google sitt mobilvänlighetstest och gjorde det klart att hemsidor med så kallade ”app-installtions-popuper” inte längre kommer att klassas som mobilvänliga. Med termen menar Google pop up rutor som tar upp större delen av skärmen på mobiltelefoner.

En heltäckande annons på en mobiltelefon gör det svårare för användaren att navigera och stör till en sådan grad att Google inte längre vill stödja detta. Google menar att en användare som klickar på en länk i deras sökresultat direkt ska komma till informationen de förväntade sig. Om något blockerar kan användaren istället bli missnöjd, se länken som felaktig och lämna sidan.

Hur denna ändring kan påverka ditt sökposition kan jag bara spekulera om, men det kommer troligtvis vara på ett negativt vis som kan göra det svårare att ranka högt i Googles sökresultat.

Du tvingar din kund till fler klick för att komma till rätt innehåll

En av de första sakerna jag lärde mig om webbdesign var att minska mängden klick på en hemsida. Det ska gå snabbt att navigera sig runt, då din användare är otålig och vill komma rätt direkt.

En automatisk pop up ruta de inte bett om är bara en sak till de måste klicka bort för att ta sig till innehållet. En ovälkommen pop up kan även göra dem negativt inställda till det som står i pop upen, då den är i vägen för det de verkligen söker.

Din kund missar ditt innehåll på grund av pop up-blockers

Idag är det många användare som har så kallade ”pop up-blockers” installerade i sina webbläsare. Därför finns det en risk att din kund missar den information du lagt där. Att lägga viktig information i en pop up kan därför få motsatt effekt. Det du vill visa mest på din hemsida, är istället det som döljs. Detta beror förstås helt på hur din pop up är kodad, men varför ta risken?

Trevligare användning av pop ups på din hemsida

Som slutsats vill jag trots allt säga att inte alla pop ups är av ondo. Men om du vill använda dem, använda dem sparsamt. Ställ in dem så att de endast visas på vissa sidor, vid vissa tidpunkter eller kanske endast för vissa besökare. Dessa saker kan du oftast kontrollera genom pop upens kod, inställningar eller med hjälp av cookies.

Ännu bättre är en pop up som bara aktiveras genom en gärning från användaren. I form av ett kontaktformulär eller om de klickar att de faktiskt vill få ditt nyhetsbrev.

Vad tycker du själv om pop ups, använder du dem? Och hur reagerar du på dem på andra hemsidor?

Read More

Skapa ett kontaktfomulär med flera mottagare

Att ha ett kontaktformulär på din webbplats är ett utmärkt sätt för din kund att ta kontakt. Men under min tid som webbdesigner så har jag märkt att många personer undrar vem de egentligen skickar till, när de fyller i formuläret?

Ett sätt att stilla denna undran är såklart att skriva denna information bredvid formuläret. Men om ditt företag innehåller ett antal personer som mailen delas mellan, så fallerar den idén.

Så hur skapar jag fler valbara kontakter?

När jag skapar webbplatser har jag därför börjat lägga in funktionen att kunden själv kan välja vem de vill kontakta på företaget. Med hjälp av en extra rullgardinsmeny i kontaktformuläret kan de göra så.

Då jag har märkt att detta är populärt bland mina kunder, vill jag nu dela med mig till dig som vill göra detsamma på din webbplats. Vill du ha min hjälp, med detta eller annat, är det bara att höra av dig. Jag jobbar både med att bygga och underhålla webbplatser.

I den här tutorialen använder vi Contact form 7, som kan laddas ned gratis hos www.wordpress.org. Följ min första grafiska beskrivning under. När du är klar med ditt kontaktformulär, så kan du visa det på vilken sida du vill genom att ta koden som syns högst upp på kontaktformulärets sida. Hör gärna av dig om något är oklart.

Låt-kunden-välja-kontakt-i-kontaktformuläret

Ladda ner ”Låt-kunden-välja-kontakt-i-kontaktformuläret” som pdf.

Read More