Hur du enkelt kan skriva ett intressant nyhetsbrev

Att vilja dela med dig av dina idéer är en bra sak. Lyssna inte på personer, eller den lilla rösten i ditt huvud, som säger att din kunskap är din och du att bara bör dela med dig mot arvode.

Att du delar med dig av din kunskap säger tre saker om dig:

  • Du är vänlig
  • Du kan ditt område
  • Du är generös med din kunskap

Dessa tre saker leder läsaren till en enkelt slutsats; du kommer vara trevlig att jobba med. För dig som sedan inte har tid för en blogg men fortfarande vill dela med dig, så kan att skriva nyhetsbrev vara rätt lösning. Men nu kommer nästa fråga; Vad kan jag skriva om i mitt nyhetsbrev?

Skriva nyhetsbrev för dina kunder

Att skriva ett nyhetsbrev har direkt två fördelar. Du kan visa på dina kunskaper genom tips och hålla dina kunder uppdaterade om ditt företag. Men här kommer varningen:
Kom ihåg att balansera dessa två element noga för att hålla din kund intresserad. Det kan vara hårt att höra, men om du inte har dina bästa vänner som kunder, så bryr sig din kund egentligen inte så mycket om vad som händer i ditt företag. I alla fall inte tillräckligt för att fortsätta läsa bara om det.

Din kunds tid är lika värdefull som din och de väljer snabbt bort information som inte påverkar, eller ger dem något. Så vinkla din text eller variera den med små praktiska tips.

Hur kommer jag på vad jag kan skriva om?

Här kommer vi tillbaka till det jag skrev i början av inlägget. Det är dags att börja dela med dig av dina kunskaper. Du behöver inte berätta allt. Bara nog för att hålla din kund nyfiken och intresserad om vad du mer kan hjälpa dem med.

Tänk efter:

  • Vad frågar dina kunder oftast efter?
  • Vad tycker de är extra svårt inom ditt område?
  • Kan du förklara något de tycker är svårt, på ett enkelt vis?

Skippa teorin i nyhetsbrevet

Att anpassa dina tips efter din kundgrupp är avgörande. Det avgör om de kommer att fortsätta läsa dina nyhetsbrev. Håll dig relevant genom att vara personer som bjuder på praktiska tips. Det är nästan ett tips i sig självt. Skippa teorin helt enkelt. Det sistnämnda beror förstås på vilket område du arbetar inom. Men av min erfarenhet får jag bättre gensvar på tipset ”Tre tips för att få din text läst”  eller ”Hur du skapar en bra Om oss-sida” än om jag skriver ”Vad är egentligen skillnaden mellan de och dem?”

Så det är slutklämmen. Det du kan skriva i ditt nyhetsbrev är

  • enkla praktiska tips,
  • anpassad till din målgrupp
  • varierat med erbjudanden och vad som händer i ditt företag.

Men se till för kundens skull att de praktiska tipsen är i majoritet, då det är det kunden är mer intresserad av.

Så nu hoppas jag att jag inspirerat dig lite till ditt första nyhetsbrev. Men vem får du nu skicka det till? Om du har frågor om det får du gärna läsa mitt tidigare inlägg om ”Vem får jag skicka nyhetsbrev till?”

Har du frågor eller egna tankar på vad du kan fylla ut ett nyhetsbrev med?
Skriv gärna en kommentar. Jag gillar att få dem och svarar alltid.

Read More

Planera blogginlägg med WordPress editorial calendar

planera blogginlägg med wordpress editorial calendar

Vad är det svåraste med att blogga? För mig är det att planera blogginlägg och blogga regelbundet. Något du behöver göra för att folk ska minnas dig och din kunskap. Så alla hjälpmedel som kan hjälpa detta välkomnas av mig.

Att blogga är att synas

När någon frågar mig varför jag bloggar så brukar jag svara;

”för att det är ett enkelt sätt att dela med mig att mina kunskaper”.

Jag tycker såklart mycket om det jag gör, både skrivande och skapandet av webbplatser inom WordPress. Så när jag stöter på något nytt; en lösning på ett problem, ett knep eller något nytt på marknaden, som jag tror att mina kunder skulle tycka om, så bloggar jag.

Men bloggidéerna kommer inte alltid på löpande band, och ofta kan det vara skönt att planera i förväg. Själv lägger jag undan lite tid för detta på måndagar. Allt för att minnas att tipsa mina kunder och nya läsare som hittar min sida.

Att planera blogginlägg är plötsligt jätteenkelt

Jag brukade förut endast skriva ut alla mina bloggidéer i anteckningsprogrammet Evernotevilket jag starkt rekommenderar förresten. Men för en tid sedan blev jag tipsad om Wordpress pluginet Editorial calendar.

Väl installerat ger Editorial Calendar mig en översikt över varje månad och låter mig lägga in och schemalägga alla mina blogginlägg. Helt plötsligt blir det enklare att komma ihåg vad jag ska blogga om och när det ska publiceras.

Jag kan välja att spara inläggen som utkast eller skriva färdigt dem och schemalägga dem, direkt via pluginet. Jag kan även klicka mig vidare till utkastet från kalendern, då alla inlägg skapas och finns under ”Inlägg” i WordPress huvudmeny.

Nu planerar och skriver jag mina inlägg på samma ställe och kan översikt över hela min månad. Allt finns på plats och när det är dags att skriva, så vet jag vilket ämne, vilka källor och mina egna tankar. Allt är sparat på samma ställe inuti min hemsida.

Read More

Vem får jag egentligen skicka nyhetsbrev till?

Idag var jag en del av ett mycket trevligt webbseminarium skapat av Ann Ljungberg. Där diskuterade vi allt mellan himmel och jord angående nyhetsbrev.

Men det jag fann som mest intressant var frågan som kom upp i slutminuterna.

Vem får jag egentligen skicka nyhetsbrev till?

Är det okej att skicka till alla sina kunder och kontakter? Måste man ha alla godkännande eller räcker det att de tidigare beställt en tjänst/produkt från dig?

Vad säger lagen?

Ann själv menade, och här håller jag med, att du inte bör sätta någon på din nyhetsbrevslista som inte bett om att få vara där. Det är det politiskt korrekta sättet att marknadsföra sig över mail. Och resulterar i nöjda mottagare.

Enligt lag är det korta svaret på frågan: Nej, du får inte skicka nyhetsbrev som är inte beställda av mottagaren. Denna regel är tagen ur Marknadsföringslagen (2008:486) och gäller kommersiell e-post till privatpersoner och enskilda firmor. Du kan läsa mer under paragraf 19 §  ”Obeställd reklam”.

Men sedan det blir lite knepigt: Du får däremot skicka nyhetsbrev och andra utskick till aktiebolag, stiftelser och juridiska personer. Men då måste nyhetsbrevet vara relevant för mottagarens arbetsroll. Ett exempel som ofta ges kan vara att du inte får skicka en advokat reklam om trädgårdsskötsel. Men frågan är om du fortfarande borde?

Så vad ska jag tänka på innan jag skickar nyhetsbrev…

… till privatpersoner och enskilda firmor?

Ändringar i lagen sker dock så för att vara säker helt säker bör du vända dig till Riksdagens egen hemsida, men här är några punkter som jag stött på:

  • Skicka bara till de som gett sin tillåtelse och bett om ditt nyhetsbrev. Oavsett lag, blir det bara bättre stämning mellan dig och dina kunder och du undviker risken till irritation. Det är ändå ganska lätt att fråga först eller hur?
  • Enligt lag får du i Sverige skicka nyhetsbrev till dina befintliga kunder kring liknande tjänster eller produkter de beställt innan. Men som jag skrivit tidigare, att fråga först är bara hövligt. Du vill väl trots allt att de som får din brev vill läsa innehållet?
  • Det måste finnas en tydlig avändare på nyhetsbrevet
  • I varje nyhetsbrev ska det också finnas ett enkelt och kostnadsfritt sätt att avprenumerera, som exempelvis en länk. Om detta inte finns kan du bli anmäld, vilket är något alla av oss vill undvika.

… till juridiska personer och aktiebolag?

  • Nyhetsbreven får endast skickas till personen i form av deras arbetsroll.
  • Även här krävs en tydlig och kostnadsfritt sätt att avanmäla sitt intresse

Så vad ska vi ta ut av detta? Om vi använder allmänt hyfs behöver vi egentligen inte komma ihåg alla dessa regler. Det är enkelt egentligen. Vill du skicka ditt nyhetsbrev till en ny person eller kund? Fråga om de vill ha det först. Då får du en mottagare som garanterat blir nyfiken och kanske rent av tacksam för dess innehåll.

Hur många av er där ute har ett nyhetsbrev? Har ni några egna tankar kring detta? Har jag missat något? Skriv det gärna i kommentarerna här under!

Read More