Skriver du direkt till din läsare?

Att-skapa-en-personlig-Om-oss-sida

Skriv som om din kund sitter framför dig. Du får bättre kontakt med din läsare samt att det hjälper ditt skrivande.

Det var tips nummer fyra ur min miniföreläsning ”Att skapa intresseväckande texter”. Alla fyra tips finns tillgängliga här på min hemsida. Men för dig som vill ha dem till din mail kan du prenumerera på mitt nyhetsbrev.

Så varför ska du skriva som om du kund sitter framför dig?

Jo för att vi alla är sociala varelser. Detta betyder att vi alltid letar efter en personlig kontakt. Även på webbplatser. Och stannar längre på de webbplatser där vi hitta dem.

Om du därför skriver som om din kund sitter rakt framför dig, så ökar chansen att din nya kund stannar kvar och tar kontakt med dig.

Det blir också lättare att skriva om du tänker på en speciell person när du skriver.
Jo det stämmer, om du tänker att du pratar med en person så blir det mer uppenbart vad du vill skriva. Som när du är på ett nätverksevent, då vet ju du vad du vill säga? Skriv ned det.

Skriv ”du” och prata direkt till kunden

Ett enkelt sätt att hålla din text lättläslig är att hålla den i en normal samtalston. Då känner din kund att du pratar med just dem. Att skriva ”du” istället för ”ni” är i regel också ett bra råd. Då det alltid är en person som läser. Undvik även gärna svårlästa ord då de kan förstöra flödet i din text, och förklara dem gärna om du måste använda dem.

För fler tips som passar just din text, ta gärna kontakt så kan vi prata vidare.

One thought on “Skriver du direkt till din läsare?

Kommentarer inaktiverade.