Pressmeddelande för Art Delight

Pressmedelande-Art-Delight-Event-&-Marketing

Mindre än tre procent av Sveriges befolkning känner idag till de katastrofer som pågår i Burundi, Swaziland och Tchad. Den 15 februari inleder Susanne Wigholm, grundare av ArtDelight Event & Marketing, en välgörenhetsutställning med flera medverkande konstnärer för att öka medvetenheten.

Sponsor för första gången

Så började jag när jag skulle skriva pressmeddelande till Susanne Wigholms välgörenhetsutställning. Det här var första gången jag sponsrade ett event med mina tjänster och jag vill tack Susanne som bad mig. Att stå som sponsor var en ny upplevelse och det kändes bra att jag kunde stödja ett så bra initiativ. Pressmeddelande gick ut och mottogs väl av både tidningar och nätsajter. Konstutställningen varade i ca en vecka där 50 % av all såld konst gick direkt till SOS barnbyar och Läkare utan gränser.

Pressmeddelandet som blev kulturartikel

Efter några dagar fick Susanne en begäran om jag kunde skriva om pressmeddelandet till en artikel för att publiceras Kulturtidningen Zenit. Vilket var riktigt kul och jag så gärna gjorde.

Inspirationen till utställningen

Inspirationen till utställningen fick Susanne till stor del från en reportage-serie vid namn ”Kriserna vi glömde”. Reportaget handlade om tre stater i Afrika där barndödligheten, våldtäkter och AIDS är som högst och kunskaperna om katastrofen är som lägst.

Efter att själv ha läst artikelserien fastnade jag för hur få av oss i Sverige som känner till dessa hemskheter och hur ojämnt världens problem rapporteras. Och valde att öppna pressmeddelandet med en stark statistisk sanning som tagit fram av reportrarna i reportageserien. I slutändan blev välgörenhetsutställningen en succé. Susanne Wigholm fick glädjen att kunna skicka iväg ett välbehövligt bidrag till SOS Barnbyar och Läkare utan gränser. Läs vidare på Art Delights egen hemsida och se videon ihopklippt från utställningen.