Tre tips för att få din text läst

Skapa personlig professionell text

Mitt första nyhetsbrev gick ut i november 2013. Med  tanken att berätta om mitt företag till en bredare målgrupp och samtidigt dela med mig av tips kring skrivande.

Jag började med att ställa frågan ”Vad tycker du är svårast med att skriva på din egen hemsida?” i olika nätverksgrupper. Många tyckte att det svåraste var att balansera texter mellan att vara personlig och professionell. Därför valde jag att fokusera mitt första nyhetsbrev kring tre tips om hur man skriver en personlig men professionell text. Happy reading!

Nyhetsbrev nr 1: Vill du skriva en personlig professionell text?

Är du orolig att texten på din hemsida inte är professionell nog? Var inte det.
Om du är egenföretagare är det du som står bakom företaget och det borde synas.

Däremot finns det en klar fördel i att ha en bra struktur som snabbt visar ditt budskap. Vad du erbjuder ska kunna ses genom att endast läsa dina rubriker.

Tre saker att tänka på för att få din text läst är:

  • Skriv det viktigaste först. Ungefär 5 gånger fler personer läser dina rubriker än din brödtext. Sammanfatta därför alltid ditt budskap i dina rubriker.
  • Inled din ingress med enkla ord. Jag valde att starta min text med: … ”Är du orolig över…” En sämre variant hade varit ”Hur konceptualiserar du ditt textmaterial?” Det är mer inbjudande att läsa en text som börjar enkelt.
  • Strukturera upp din text. Fokusera på ett budskap per stycke och skapa scanpunkter med hjälp av fetstil. Detta hjälper din läsare att hitta rätt i din text.

Kom tillslut ihåg att skriva på ditt sätt. Hitta din personliga stil och ta feedback från dina kunder. Du vinner alltid på att låta någon annan läsa din text.

Känner du att du vill ha hjälp med en text, hör av dig så hjälper jag dig!

Låt någon opartisk läsa din text

Det kan vara svårt att se egna fel i en text. Har du en färdig text men vill ha hjälp med att göra den mer lättläslig? Genom en enkel textredigering får du konkreta tips hur du kan förbättra textens uppbyggnad och budskap, utan att tappa personlighet.

Vi kan även diskutera hur du gör texten mer synbar för Google. Att ha en uppdaterad och lättnavigerad text är positivt både för dina kunder och Google. Läs mer om tjänsten textredigering

En kommentar p “Tre tips för att få din text läst

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *