Vem får jag egentligen skicka nyhetsbrev till?

Idag var jag en del av ett mycket trevligt webbseminarium skapat av Ann Ljungberg. Där diskuterade vi allt mellan himmel och jord angående nyhetsbrev.

Men det jag fann som mest intressant var frågan som kom upp i slutminuterna.

Vem får jag egentligen skicka nyhetsbrev till?

Är det okej att skicka till alla sina kunder och kontakter? Måste man ha alla godkännande eller räcker det att de tidigare beställt en tjänst/produkt från dig?

Vad säger lagen?

Ann själv menade, och här håller jag med, att du inte bör sätta någon på din nyhetsbrevslista som inte bett om att få vara där. Det är det politiskt korrekta sättet att marknadsföra sig över mail. Och resulterar i nöjda mottagare.

Enligt lag är det korta svaret på frågan: Nej, du får inte skicka nyhetsbrev som är inte beställda av mottagaren. Denna regel är tagen ur Marknadsföringslagen (2008:486) och gäller kommersiell e-post till privatpersoner och enskilda firmor. Du kan läsa mer under paragraf 19 §  ”Obeställd reklam”.

Men sedan det blir lite knepigt: Du får däremot skicka nyhetsbrev och andra utskick till aktiebolag, stiftelser och juridiska personer. Men då måste nyhetsbrevet vara relevant för mottagarens arbetsroll. Ett exempel som ofta ges kan vara att du inte får skicka en advokat reklam om trädgårdsskötsel. Men frågan är om du fortfarande borde?

Så vad ska jag tänka på innan jag skickar nyhetsbrev…

… till privatpersoner och enskilda firmor?

Ändringar i lagen sker dock så för att vara säker helt säker bör du vända dig till Riksdagens egen hemsida, men här är några punkter som jag stött på:

  • Skicka bara till de som gett sin tillåtelse och bett om ditt nyhetsbrev. Oavsett lag, blir det bara bättre stämning mellan dig och dina kunder och du undviker risken till irritation. Det är ändå ganska lätt att fråga först eller hur?
  • Enligt lag får du i Sverige skicka nyhetsbrev till dina befintliga kunder kring liknande tjänster eller produkter de beställt innan. Men som jag skrivit tidigare, att fråga först är bara hövligt. Du vill väl trots allt att de som får din brev vill läsa innehållet?
  • Det måste finnas en tydlig avändare på nyhetsbrevet
  • I varje nyhetsbrev ska det också finnas ett enkelt och kostnadsfritt sätt att avprenumerera, som exempelvis en länk. Om detta inte finns kan du bli anmäld, vilket är något alla av oss vill undvika.

… till juridiska personer och aktiebolag?

  • Nyhetsbreven får endast skickas till personen i form av deras arbetsroll.
  • Även här krävs en tydlig och kostnadsfritt sätt att avanmäla sitt intresse

Så vad ska vi ta ut av detta? Om vi använder allmänt hyfs behöver vi egentligen inte komma ihåg alla dessa regler. Det är enkelt egentligen. Vill du skicka ditt nyhetsbrev till en ny person eller kund? Fråga om de vill ha det först. Då får du en mottagare som garanterat blir nyfiken och kanske rent av tacksam för dess innehåll.

Hur många av er där ute har ett nyhetsbrev? Har ni några egna tankar kring detta? Har jag missat något? Skriv det gärna i kommentarerna här under!

2 kommentarer på “Vem får jag egentligen skicka nyhetsbrev till?

  1. Jättebra info! Jag har skickat mitt första nyhetsbrev denna månaden med det var till 12 kunder som ville ha. Men så har jag en ny kund på webbshopen som jag bara hade tänkt skicka till utan att fråga för den kunskapen hade Jag ingen aning om innan. Men nu vet jag! Tack! Själv läser jag knappt dem nyhetsbrev som jag bara har fått för att jag har varit kund tidigare.

    1. Hej Susanne

      Vad kul att du fann min info givande! Det är alltid bäst att fråga och få godkännande innan man skicka. För precis som du säger så kanske vi inte läser dem annars, eller rent av finner det irriterande. Vilket är den motsatta effekten vi försöker uppnå. Ett tips är att skicka ut ett lite formulär till dina kunder om de vill få dtt brev. Då får de själva skriva i sina uppgifter. Du kan även lägga ut ett sådant formulär i mindre format på din hemsida!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *