Att skapa en personlig ”Om” sida

Vad vill dina kunder veta om dig?

I veckan satt jag och letade efter nya webbyråer. Och det slog mig att jag endast tog kontakt med dem som hade en välkomnande ”Om oss” sida.
I förra nyhetsbrevet skrev jag om ett enkelt tips för att relatera till dina läsare och nu fortsätter vi på det spåret.

Ge personlighet till din ”Om oss” sida

Din ”Om oss” sida är ditt bästa verktyg för att skapa en kontakt med din kund. Här kan du berätta vem du är, varför du driver ditt företag och dess historia. Många missar idag att berätta detta, samtidigt som de låter bli att visa upp personerna bakom företaget. Detta är ett stort misstag då vi snabbare tar kontakt, om vi vet vem vi kontaktar. Gör inte du det?

Skriv vem som jobbar på företaget i dag tillsammans med deras yrkesroll och kontaktuppgifter. Du kan även lägga upp leende bilder på alla inom företaget. Bilderna ger ditt företag mer trovärdighet, samtidigt som du gör det enklare att ta kontakt med rätt person.

Slösa inte hela ”Om oss” sidan på fakta om företaget. Här du kan bli lite mer personlig och berätta vem du är. Speciellt om företaget endast består av dig. Men kom ihåg att hålla det till information som du tror din kund vill veta.

Börja med något enkelt

Om du nu blivit inspirerad att ändra runt i din egen sida, men vet inte var du ska starta.
Börja med något enkelt: Skriv ut vem kunden mailar. Om redan står kanske nästa steg är en fin bild på dig som kunden kan relatera till!

Vill du läsa läsa mer? Läs inlägget där jag tipsar om vad du ska undvika på din ”Om oss” sida!

Nätverka-i-Göteborg-Anna-Lerneryd-Syns-du-inte-i-nätverkssvängen-så-finns-du-inteIntervjuad i Göteborgsposten!

Den 11 maj publicerade Göteborgsposten ett reportage om mig och min blogg ”Working with Tea” om nätverkande i Göteborg. Det känns otroligt kul att bli uppmärksammad för mitt skrivande av Lotta Hohner.

Behöver du något skrivet till ditt event eller hemsida, kontakta mig gärna!

Read More

Skriver du direkt till din läsare?

Att-skapa-en-personlig-Om-oss-sida

Skriv som om din kund sitter framför dig. Du får bättre kontakt med din läsare samt att det hjälper ditt skrivande.

Det var tips nummer fyra ur min miniföreläsning ”Att skapa intresseväckande texter”. Alla fyra tips finns tillgängliga här på min hemsida. Men för dig som vill ha dem till din mail kan du prenumerera på mitt nyhetsbrev.

Så varför ska du skriva som om du kund sitter framför dig?

Jo för att vi alla är sociala varelser. Detta betyder att vi alltid letar efter en personlig kontakt. Även på webbplatser. Och stannar längre på de webbplatser där vi hitta dem.

Om du därför skriver som om din kund sitter rakt framför dig, så ökar chansen att din nya kund stannar kvar och tar kontakt med dig.

Det blir också lättare att skriva om du tänker på en speciell person när du skriver.
Jo det stämmer, om du tänker att du pratar med en person så blir det mer uppenbart vad du vill skriva. Som när du är på ett nätverksevent, då vet ju du vad du vill säga? Skriv ned det.

Skriv ”du” och prata direkt till kunden

Ett enkelt sätt att hålla din text lättläslig är att hålla den i en normal samtalston. Då känner din kund att du pratar med just dem. Att skriva ”du” istället för ”ni” är i regel också ett bra råd. Då det alltid är en person som läser. Undvik även gärna svårlästa ord då de kan förstöra flödet i din text, och förklara dem gärna om du måste använda dem.

För fler tips som passar just din text, ta gärna kontakt så kan vi prata vidare.

Read More

Locka kunder med dina fördelar

Locka kunder med dina fördelar

Vad får din kund ut av att anlita just dig? Står dina fördelar med i din text eller beskriver du bara produktens egenskaper?

Så började nyhetsbrev nummer tre som jag skickade ut i slutet av februari. Vill tacka för den varma mottagningen och alla nya som valde att prenumerera innan detta utskick. Att locka nya kunder med dina fördelar istället för egenskaper var mitt andra tips i serien ”Skriva en intresseväckande text till dina kunder.

Om du undrar hur detta tips kan hjälpa dig kan du läsa texten som fanns i nyhetsbrevet här under. Du kan också se nyhetsbrevet i sin original-layout på Pinterest. Där kommer jag i fortsättningen lägga ut alla nyhetsbrev med en länk till bloggen efter att de har skickats ut till alla mina prenumeranter!

God läsning och ta gärna kontakt med mig om jag kan hjälpa dig med din text!

Dina fördelar är viktigare än din produktbeskrivning

Vad får din kund ut av att anlita just dig? Står dina fördelar med i din text eller beskriver du bara produktens egenskaper?

Detta kan vara lite klurigt och är inte ovanligt att missa. Men om din tjänst inte är unik kan din kund lika gärna välja någon annan på marknaden, om du inte nämner dina fördelar.

Det är viktigt att argumentera för varför kunden ska välja just dig. En fördel är hur din produkt/tjänst kan underlätta för kunden. Kunden är alltid mer intresserad av vad tjänsten kan ge dem än hur den är uppbyggd eller fungerar.

Ett exempel kan vara en massageterapeut. Hon kan välja att skriva om vad hennes tjänst innehåller som massage av skuldror och nacke.
Men bättre är att hon väljer att beskriva upplevelsen och vad kunden får ut av en massage. Som att bli av med stress, stela muskler och få en förbättrad blodcirkulation. Detta talar mer till kunden som alltid vill veta vad den får när den beställer en tjänst.

Vill du ha hjälp med att ta fram dina fördelar?
Kontakta mig så kan vi ta fram dem tillsammans!

Sponsor-Art-Delight§Sponsor-Art-DelightSponsor för första gången

Den 15 februari sponsrade jag för första gången en välgörenhetsutställning. Till förmån för utsatta i Burundi, Tchad och Swaziland. 50 % av alla förtjänster gick direkt till SOS Barnbyar och Läkare utan gränser. Jag var glad att kunna bidra med att skriva pressmeddelandet och en artikel för kulturtidningen Zenit.

Behöver du ett pressmeddelande? Skicka ett mail så hjälper jag dig gärna.

 

Jag hoppas du fann dessa tips givande. Om du har ett skrivtips eller en åsikt om mitt, skriv gärna en kommentar.  Nästa nyhetsbrev kommer att skickas ut den 26 mars. Anmäl dig enkelt till höger i min sidospalt!

Read More