10 saker att göra när uppdragen är färre

10-saker-att-göra-när-uppdragen-är-färre

Sommaren är här och för många av oss egenföretagare kan det betyda att uppdragen börjar tryta och bli färre. Under de senaste två veckorna har jag själv märkt av detta, vilket i sig inte är dåligt, då jag fick lite ledigt i sommarvärmen.

Men som egenföretagare kan det ibland kännas frustrerande att inte kunna fylla sina dagar. Därför har jag tagit fram en lista på 10 saker vi alla kan göra när uppdragen är färre:

  1. Har du uppdaterat din portfolio med dina senaste uppdrag?
  2. Är din redovisning uppdaterad?
  3. Kanske några av dina kontakter med nätverkskontakter behöver färskas upp? Vad sägs om en fika?
  4. Uppdatera beskrivningen av ditt företag på LinkedIn.
  5. Hjälp andra! Om du till exempel är webbdesigner så finns det en grupp på facebook vid namn där personer med mindre kunskap i ämnet ställer frågor. Vem vet, det kan leda till en ny kund?
  6. Blogga! Det kan kännas uppenbart, men har du haft tid med det den senaste tiden?
  7. Lär dig något nytt inom ditt ämne. Något du tänkte att du skulle lära dig mer om när du hade tid. Ja, nu har du den tiden.
  8. Googla runt efter framtida nätverkstillfällen och boka in dig.
  9. Sätt in Google alerts för saker som intresserar dig på webben. Själv har jag en för ”Nätverksfrukost Göteborg”
  10. Eller varför inte ta en paus från ditt företag och gå ut i solen, det är tillåtet. Och om solen är framme som den är nu, så rekommenderar jag det starkt. Glöm bara inte solkrämen. Och om det känns svårt eller känns som om du ”skolkar” från jobbet, så ta med dig en fackbok ut och lär dig något nytt. Då gör du fortfarande något för ditt företag.

Har du några egna tips på vad du underhåller dig med när uppdragen är färre? Skriv gärna en kommentar och dela med dig till oss andra!

Read More

Att undvika på ”Om oss” sidan

Din ”Om-oss” – sida finns så att din kund ska kunna lära känna dig och ditt företag. Att helt enkelt kunna läsa sig till var de har hamnat. Därför är sidan ett gyllene tillfälle att berätta vilka som står bakom ditt företag och varför det finns. Så slösa inte sidan på fel text.

I månadens nyhetsbrev skrev jag om att ”Skriva en välkomnande Om oss-sida” och vad den bör innehålla. I detta inlägg kan du istället läsa om vad du kan undvika.

om-oss2Du räknar upp dina tjänster igen

Detta är ett klassiskt fel. I tron om att företaget bara är de tjänster de erbjuder så räknar man upp sina tjänster igen. Detta är fel, sluta. Dina kunder har redan läst om dina tjänster och vill nu veta vem du är. Eller åtminstone vem företaget är, står för och varför ni finns. Att berätta om dina tjänster igen är en upprepning både ur sökmotoroptimeringssynpunkt och för kunden. Berätta istället om något som du inte skrivit innan.

Du har bara en en info@-adress

Detta är något som jag själv lärde mig för inte så länge sedan. Kunden, precis som du och jag vill gärna veta vem de mailar. Det är därför bra att ha med namn, yrkestitel och en personlig mail-adress till alla personer som kunden ska kunna nå.

Om du bara har en generell info-adress kan det finnas kunder som inte tar kontakt, då de inte vet vem de mailar. Igen handlar det om att göra det så enkelt som möjligt för din kund att ta kontakt.

Du berättar endast ur ”Vi perspektivet”

Att berätta om dig själv och ditt företag är bra. Det är trots allt det du ska göra här. Men glöm inte bort kunden när du berättar din historia. Försök även här att få in fördelarna för kunden. Det behöver inte vara en stor del av din text. Men påminn gärna kunden om varför de kommit till din sida.

Det var mina tre tips om vad du ska undvika på din ”Om oss – sida”. Hoppas de gav dig några idéer. Om du har egna tips eller vill ha hjälp med hur du ska skriva din sida; kontakta mig gärna eller lämna en kommentar nedan.

Read More

Att skapa en personlig ”Om” sida

Vad vill dina kunder veta om dig?

I veckan satt jag och letade efter nya webbyråer. Och det slog mig att jag endast tog kontakt med dem som hade en välkomnande ”Om oss” sida.
I förra nyhetsbrevet skrev jag om ett enkelt tips för att relatera till dina läsare och nu fortsätter vi på det spåret.

Ge personlighet till din ”Om oss” sida

Din ”Om oss” sida är ditt bästa verktyg för att skapa en kontakt med din kund. Här kan du berätta vem du är, varför du driver ditt företag och dess historia. Många missar idag att berätta detta, samtidigt som de låter bli att visa upp personerna bakom företaget. Detta är ett stort misstag då vi snabbare tar kontakt, om vi vet vem vi kontaktar. Gör inte du det?

Skriv vem som jobbar på företaget i dag tillsammans med deras yrkesroll och kontaktuppgifter. Du kan även lägga upp leende bilder på alla inom företaget. Bilderna ger ditt företag mer trovärdighet, samtidigt som du gör det enklare att ta kontakt med rätt person.

Slösa inte hela ”Om oss” sidan på fakta om företaget. Här du kan bli lite mer personlig och berätta vem du är. Speciellt om företaget endast består av dig. Men kom ihåg att hålla det till information som du tror din kund vill veta.

Börja med något enkelt

Om du nu blivit inspirerad att ändra runt i din egen sida, men vet inte var du ska starta.
Börja med något enkelt: Skriv ut vem kunden mailar. Om redan står kanske nästa steg är en fin bild på dig som kunden kan relatera till!

Vill du läsa läsa mer? Läs inlägget där jag tipsar om vad du ska undvika på din ”Om oss” sida!

Nätverka-i-Göteborg-Anna-Lerneryd-Syns-du-inte-i-nätverkssvängen-så-finns-du-inteIntervjuad i Göteborgsposten!

Den 11 maj publicerade Göteborgsposten ett reportage om mig och min blogg ”Working with Tea” om nätverkande i Göteborg. Det känns otroligt kul att bli uppmärksammad för mitt skrivande av Lotta Hohner.

Behöver du något skrivet till ditt event eller hemsida, kontakta mig gärna!

Read More