Pressmeddelande för Art Delight

Pressmedelande-Art-Delight-Event-&-Marketing

Mindre än tre procent av Sveriges befolkning känner idag till de katastrofer som pågår i Burundi, Swaziland och Tchad. Den 15 februari inleder Susanne Wigholm, grundare av ArtDelight Event & Marketing, en välgörenhetsutställning med flera medverkande konstnärer för att öka medvetenheten.

Sponsor för första gången

Så började jag när jag skulle skriva pressmeddelande till Susanne Wigholms välgörenhetsutställning. Det här var första gången jag sponsrade ett event med mina tjänster och jag vill tack Susanne som bad mig. Att stå som sponsor var en ny upplevelse och det kändes bra att jag kunde stödja ett så bra initiativ. Pressmeddelande gick ut och mottogs väl av både tidningar och nätsajter. Konstutställningen varade i ca en vecka där 50 % av all såld konst gick direkt till SOS barnbyar och Läkare utan gränser.

Pressmeddelandet som blev kulturartikel

Efter några dagar fick Susanne en begäran om jag kunde skriva om pressmeddelandet till en artikel för att publiceras Kulturtidningen Zenit. Vilket var riktigt kul och jag så gärna gjorde.

Inspirationen till utställningen

Inspirationen till utställningen fick Susanne till stor del från en reportage-serie vid namn ”Kriserna vi glömde”. Reportaget handlade om tre stater i Afrika där barndödligheten, våldtäkter och AIDS är som högst och kunskaperna om katastrofen är som lägst.

Efter att själv ha läst artikelserien fastnade jag för hur få av oss i Sverige som känner till dessa hemskheter och hur ojämnt världens problem rapporteras. Och valde att öppna pressmeddelandet med en stark statistisk sanning som tagit fram av reportrarna i reportageserien. I slutändan blev välgörenhetsutställningen en succé. Susanne Wigholm fick glädjen att kunna skicka iväg ett välbehövligt bidrag till SOS Barnbyar och Läkare utan gränser. Läs vidare på Art Delights egen hemsida och se videon ihopklippt från utställningen.

Read More

Text till Färgkökets nya hemsida

När Radka Horvatova valde tog fram ett nytt namn till sitt företag tog hon in mig för att skriva texten till Färgkökets nya hemsida.  Radka var klar över vad hon ville säga samt företagets värderingar, men inte riktigt hur hon skulle uttrycka det. Detta gjorde mitt jobb enkelt och roligt, då vi genom några få möten fick fram precis vad Radka vill säga till sina kunder.

Radka Horvatova är en grafisk formgivare som skapar en visuell identitet till sina kunder. Detta kan inkludera hemsida, visitkort, broschyrer och annat som kunden eftersöker. Och allt görs med mottot:

[quote]

Bra reklam informerar, inspirerar och tilltalar både ögonen och hjärnan. Den är relevant, nyttig och vänlig, schysst och hänsynsfull. Bra reklam hittar dina kunder, fastnar och sprids vidare. Färgköket skapar bra reklam.

[/quote]

Read More

Textmaterial till Floda Snickeri

Mitt senaste projekt blev klart precis innan sommaren och jag blev väldigt nöjd med resultatet. Uppdraget gick ut på att ta fram textmaterial till Floda Snickeri och Inrednings nya hemsida.

Företaget togs nyligen över av Morgan Franksen och ska utöka sina tjänster men även sina samarbetspartners. Idag skapar Floda Snickeri och Inredning inredningsmöbler för bland annat hotell och restaurang, butiker och kontor.

Mitt uppdrag blev då att ta fram en helt ny sidstruktur för en icke-existerande hemsida, samt att avgöra vilken information som var mest matnyttig för kunden att läsa på hemsidan.

Under uppdraget hade jag och Morgan två längre samtal där han kunde berätta vad han ville säga med sin hemsida och där jag hade chans att ställa de frågor jag hade om hans yrkesområde. Resultatet blev en del intressant information som jag sedan sammanställde till ett antal tjänste- och informationstexter till FSIABs nya webbplats.

”Att jobba med Anna var en trevlig resa i ordens värld när vi träffades. Men också trevligt i största allmänhet!
Under vårt samarbete kom hon med bra öppnande frågor som startade igång tankar på ett bra sätt. Hon gav bra support i vad som var viktigt att nämna i en text på nätet och gav bra input om hur strukturen skulle vara för att göra det lättläst. Kort sagt var hon ett bra komplement med sin bakgrund kontra min egen.”
Morgan Franksen – Fabrikör för Floda Snickeri och Inredning.

Nu har hemsidan släppts och resultatet kan ses här över. Nu efter ett kort sommaruppehåll söker jag igen nya uppdrag.

Read More